Gebed zonder eind?
Het gebeurt allemaal op NS-station Almere Muziekwijk, een echt 'Sprinter'-station, met voor elke rijrichting één perron, en op elk perron één perronbord dat de eerstkomende trein aankondigt.
Zo'n drie weken geleden, 17 of 19 oktober, dat weet ik niet meer precies, zie
ik dat het 'perronbord' van spoor 1 defect is: geen informatie meer.
Altijd
bereid NS onbezoldigd een handje te helpen met zijn dienstverlening, meld ik het defect via de informatiezuil bij de ingang. Inclusief het nummer van het defecte bord.
Een goede week later is het nog steeds stuk. Opnieuw vriendelijk gemeld, en vriendelijk te woord gestaan.
Op 4 november, drie weken later, om half vier in de middag, doe ik een derde melding via de
informatiezuil. De dienstdoende persoon blijkt niet geïnteresseerd, onder het motto: 'u heeft toch een NSapp op uw telefoon?' Welk perron het defect betreft, welk bordnummer is niet interessant. Wanneer het euvel verholpen wordt, kon (of wilde) hij (uiteraard) ook niet zeggen. Alles op een toon van 'wat zeurt u nou?'
Update dinsdag 8 november
Naar het station om een plaatje te schieten van de situatie. En voor de vierde maal het defect gemeld. Hoewel ook nu de NS medewerker via de servicepaal meldde dat ik naar Klantenservice moest (heb ik gedaan...ook daar blijft het stil) is er eindelijk (dank!) een verklaring waarom het zo lang duurt: er zijn geen onderdelen...Tja.Rare toestand op 26 oktober
Welke onaangename gevolgen zoiets kan hebben, werd op 26 oktober duidelijk.
Het perronbord
was toen al ruim een week defect.
Ik was op weg naar Schiphol
(om 21u42 door de poort voor rit 4376).
Gewoon
naar spoor 1 gelopen, want veel keus heb je niet: spoor 2 van Almere Muziekwijk
is standaard richting Almere Centrum/ Lelystad. Voor Weesp/ Schiphol moet je op
spoor 1 zijn, dat weet elke reiziger.
Samen met anderen wachtend op spoor 1, zie ik ineens aan de overkant (spoor2) 'Hoofddorp' op het (daar dus wél werkende) perronbord staan. Enkele minuten later rijdt er een trein binnen op ons spoor, komend uit Weesp. Hij gaat 'linksrijdend' naar Lelystad. Wat is hier aan de hand? Niemand van de 10 tot 15 wachtenden snapt het.
Er is geen omroepbericht, er is ook geen conducteur te zien. Of toch...er komt een hoofd
uit de machinistencabine naar buiten. Helaas, geen informatie: 'eerst goedenavond zeggen', kleineerde deze 'gezagsdrager' (BOA
toch?) me.
Wat er aan de hand was? Geen woord. Informatie of omroepbericht in de trein aan
verkeerd instappende reizigers? Forget it. Weg was-ie, zonder enige tekst en
uitleg.
Ik heb toen zelf zoveel mogelijk reizigers
toegeroepen dat we naar spoor 2 moesten. Wat een geluk dat de trein richting
Hoofddorp vertraagd was.
Ook hier: alleen het gezicht van de conducteur kwam even uit de machinistencabine, geen omroepbericht, niets....Desinteresse of duikgedrag...of beide??
Update 7 november: Dit kan gevaarlijk worden
7 november, rond 8u20. Perronbord nog steeds defect. Er rijdt een Sprinter binnen. Zonder bestemming op het display (niet vooraan, niet aan de zijkant, nergens).
Is dit die van 8u 20 naar Hoofddorp? Of misschien tóch al die van 8u24 naar Utrecht?
Een reiziger vraagt de machinist of het mogelijk is dit in de trein om te roepen.
Nee is de laconieke en weinig gemotiveerde reactie: het omroepsysteem in deze trein doet het ook niet...
Hoe moet dat ingeval van een calamiteit? Geen idee, maar hier wordt de grens tussen verloedering van het spoor en regelrechte onveiligheid overschreden. Moet het eerst echt fout gaan voor er iemand wakker wordt??
Incidenteel of structureel?
Nee, dit zijn geen losse incidenten. Je zou een boek kunnen schrijven over vergelijkbare gebeurtenissen, helaas inclusief de
diep gewortelde desinteresse van veel NS-personeel naar hun klanten (met excuus
aan hen die er nog wel wat van proberen te maken, die zijn er gelukkig ook nog...).
Het allemaal weer een keer
opschrijven helpt waarschijnlijk niet echt, maar het lucht in ieder geval op...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten