OV in de stad: valse start voor Keolis in Almere?
Zondag 10 december 2017…Op de Almeerse stadsbus maakt het Connexxion-groen
plaats voor Keolis-blauw. Veel cosmetische veranderingen: lijn 4 wordt M4.
Met de fraaie naam 'Muziekmetro'. En lijn 1 is nu M1, de Havenmetro. De
stadsdienst heet niet meer 'Maxx', maar 'AllGo'. De afdeling marketing van Keolis
heeft er vast een hoop werk aan gehad!
Sneeuw en ijs: gemiste kans!
Zondag 10 december 2017. Code oranje: sneeuw. Ruim vooraf bekend,
dus het OV kán zich voorbereiden. Voor Keolis: een gouden kans om te bewijzen wat je waard
bent.
Almere is namelijk de stad van de vrije busbanen. Die kun je
met enkele goed geplande strooiwagens en sneeuwschuivers aardig sneeuw- en ijsvrij houden.
Maar die busbanen blijken zondag net zo glibberig als de openbare weg. En dus is ook in Almere de busdienst flink ontregeld.
Maar die busbanen blijken zondag net zo glibberig als de openbare weg. En dus is ook in Almere de busdienst flink ontregeld.
Informatievoorziening: wat is dat?
In de 'goede oude
Connexxion-tijd' gaf de elektronica op
de halte redelijk nauwkeurig de komst
van je bus aan. Inclusief vertragingen.
Zondag 10 december 2017 niet. Op alle haltedisplays: fantasie-bustijden. Ze verschijnen en verdwijnen, maar zelden is er de bus. Keolis meldt een technische storing, twee dagen lang. Met een rare boodschap: 'er wordt door het systeem ten onrechte gemeld dat ritten vervallen' . Niet één keer heb ik de term 'vervallen' op het systeem gezien.
Des te meer in de realiteit van die dag.
Géén incidentje, vrees ik. Voorbeeldje. Amersfoort, Stationsplein. Een grijze zondag (geen sneeuw of ijs). Stadsdienst ook door Keolis. En een nét zo belabberd elektronisch informatiesysteem als in Almere. Geen mens of loket om je te woord te staan…en de chauffeurs weten het ook niet.
Zondag 10 december 2017 niet. Op alle haltedisplays: fantasie-bustijden. Ze verschijnen en verdwijnen, maar zelden is er de bus. Keolis meldt een technische storing, twee dagen lang. Met een rare boodschap: 'er wordt door het systeem ten onrechte gemeld dat ritten vervallen' . Niet één keer heb ik de term 'vervallen' op het systeem gezien.
Des te meer in de realiteit van die dag.
Géén incidentje, vrees ik. Voorbeeldje. Amersfoort, Stationsplein. Een grijze zondag (geen sneeuw of ijs). Stadsdienst ook door Keolis. En een nét zo belabberd elektronisch informatiesysteem als in Almere. Geen mens of loket om je te woord te staan…en de chauffeurs weten het ook niet.
Sociale Veiligheid: half werk
Almere heeft het onveiligste OV van Nederland. Daar gaan we dus in de nieuwe concessie wat
aan doen??
Zowaar een plusje: je kunt niet meer met contant geld betalen, overvallers moeten hun heil elders zoeken. Het levert wél boze reizigers op...
Maar dan de min. Agressie en zwartrijden, dat zijn twee broertjes. Almere heeft een 'open instapsysteem': je mag door elke deur naar binnen. Gevolg: ik zie op sommige haltes 50% of meer van de reizigers zwart in- en uitstappen. De chauffeur bemoeit er zich niet mee. Logisch: te groot agressie-risico. Is het raar dat Connexxion verlies maakte op deze concessie?
Zondag 10 december 2017 blijkt: het open-instapsysteem blijft in de Almeerse bus…dus óók deze bron van sociale onveiligheid.
Zowaar een plusje: je kunt niet meer met contant geld betalen, overvallers moeten hun heil elders zoeken. Het levert wél boze reizigers op...
Maar dan de min. Agressie en zwartrijden, dat zijn twee broertjes. Almere heeft een 'open instapsysteem': je mag door elke deur naar binnen. Gevolg: ik zie op sommige haltes 50% of meer van de reizigers zwart in- en uitstappen. De chauffeur bemoeit er zich niet mee. Logisch: te groot agressie-risico. Is het raar dat Connexxion verlies maakte op deze concessie?
Zondag 10 december 2017 blijkt: het open-instapsysteem blijft in de Almeerse bus…dus óók deze bron van sociale onveiligheid.
De bus zelf ….gewoon een rottig ontwerp
Zondag 10 december 2017. We maken kennis met de splinternieuwe bussen van fabrikant M.A.N. Eenmaal positief: de
bus is beter geschikt voor
rolstoelgebruikers.
En driemaal negatief:
1. de 'stop'-knoppen zijn geel geworden (ze waren rood).
Leuk voor de huisstijl, maar slecht te vinden. Het zijn er bovendien
maar een handjevol. Vooral vlak bij de uitgang. Gevolg: ruim voor de halte moet je uit
je stoel, naar 'de' knop. Meer valgevaar...dus onveilig.
De nieuwe M.A.N. Voor (a), (b) en (c) zie de tekst. De bus op de foto heeft géén extra rolstoelruimte.
2. Zijn dit stadsbussen? Die zijn ook in Almere vaak overvol. Maar van de 14 meter buslengte is alleen de voorste helft 'stadsbus'. Achterin: tweemaal twee zitplaatsen (a), net een streekbus. Een ultra-smal gangpad (b), ook door de 'opstapjes' aan weerszijden (door wielbakken en zo). Passeren niet mogelijk. Ik voorspel conflicten tussen rolstoelgebruikers en andere spitsreizigers. Bovendien…
3. …is de achterste uitgang omsloten door trappen en opstapjes (c). Dus
géén fatsoenlijk in- en uitstapplatform.
Krap, onhandig…gewoon een rottig ontworpen bus. Zoals veel lagevloer bussen.
Met een opstap over de volle breedte, halverwege de bus heb je een vlakke vloer achterin. En met 2 stoelen rechts en 1 links heb je heel veel ruimte voor staande en elkaar passerende passagiers.
Keolis kondigt op zijn website 'een kwalitatief hoogwaardige stadsdienst ' in Almere aan. De
start is er (nog) niet naar…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten